Je kunt wel janken…
Het liefst zou je het voor hem overnemen. Jij kunt het sneller, vollediger en het levert heel wat op: een werkstuk dat af is voor je kind en een hoop minder frustratie voor jou.
Want aan zijn intelligentie mankeert niks. Hij zit op het best passende schoolniveau, dat weet je wel. De eerste jaren gingen prima, vlekkeloos, zonder inspanning. Waarom lukt het hem nú niet meer?
Hij komt niet tot het maken van zijn huiswerk. Hij leert nauwelijks voor zijn toetsen. Hij is wel bezig, maar dat wat hij doet levert geen voldoendes op.
Het vreet aan je: als hij wat meer zou investeren, zouden de resultaten wel komen. Waarom doet hij het niet? Hij begrijpt toch wel dat hij op deze manier niet over gaat, geen diploma haalt, misschien zelfs van school moet…
Laat me dit zeggen:
Hij wíl wel, maar hij weet gewoon niet hóe. En jij vervalt wellicht op den duur in mopperen, dreigen misschien zelfs wel.
Niets menselijks is ons vreemd, hoor. Maar erg stimulerend voor hem die moedeloos zijn boeken pakt is het ook niet. En goed voor jullie relatie en de sfeer al helemaal niet.
Vooral leerlingen die vrij makkelijk het eerste jaar zijn door gehobbeld, hebben zich nooit gerealiseerd dat er ooit écht gewerkt moet gaan worden. Op de basisschool ging het nagenoeg vanzelf en die brugklas vroeg ook niet veel meer.
Je komt met tips: ‘Laten we samen een samenvatting maken.’ Of: ‘Als je deze paragraaf… dan….’ Of je stuurt hem naar huiswerkbegeleiding en (er zijn ook prima huiswerkbegeleidingsinstituten, hoor) betaalt je blauw, maar levert het echt iets op voor je kind als hij zijn tijd daar uit zingt maar nog steeds niet leert hoe hij die stof nou het best aan kan vliegen? Staren naar buiten, in de gaten houden wat anderen doen, telefoon aan, telefoon weg, telefoon brandt.
Er moet iets veranderen. Bijna alle leerlingen op het voortgezet onderwijs gebruiken ‘lezen’, ‘arceren’ en ‘samenvatten’ als leerstrategie, maar eigenlijk zijn ze alle drie niet effectief. Er wordt dus mogelijk veel tijd gestoken met een leeropbrengst van 10-20%.
Actieve leerstrategieën gaan het verschil maken. En als ze die beheersen, gaat het nog steeds niet vanzelf, maar de tijd die ze dan stoppen in het voorbereiden voor een toets, levert wél betere resultaten op.
En dat levert zoveel meer op:
Een trots kind
Een ontspannen kind
Betere sfeer thuis
Minder strijd te voeren
Je kunt het leerproces van je kind loslaten
Vertrouwen bij jou: Hij komt er wel
Vertrouwen bij hem: Ik kan het wèl
Moet ik nog even door gaan? Of heb je er een beeld bij?
Ik gun het jullie zo intens!
Nog 3 weken en dan gaat ie online! De Tails&ToolsTraining Leer leren. Gericht op de achtergrond van leren, het plannen en het aanleren van effectieve leerstrategieën!
Laat me weten als je interesse hebt. Dan stuur ik je als eerste de link zodra de training online is.