Ervaring

Mijn werkend leven is van start gegaan in Den Haag. Als verpleegkundige werkte ik op een intern-oncologische afdeling en later op de polikliniek endoscopie. Omdat ik mezelf als 22-jarige te jong vond om eindverantwoordelijk te zijn over 42 zieke patiënten in de nachtdienst, ben ik aansluitend Maatschappelijke Gezondheidszorg gaan studeren. De JeugdGezondheidsZorg (JGZ) sprak me het meest aan. Deze doelgroep van 4-19 jaar blijkt nu, jaren later, toch echt mijn doelgroep te zijn.

Na het stichten van mijn eigen gezin, de komst van drie kinderen en het ontdekken van mijn rol als moeder, brachten deze zelfde kinderen mij ertoe om de PABO te gaan volgen. Omdat naar school gaan niet voor ieder kind gemakkelijk is, wilde ik daar mijn steentje aan bijdragen. Niet vanaf de zijlijn, dus moest ik eerst terug de schoolbanken in. Altijd honger naar verdieping zorgde ervoor dat ik na de PABO de master Special Educational Needs afrondde. Ik studeerde af op kinderen en jongeren met autisme in combinatie met regulier onderwijs.

Ondertussen kreeg mijn dochter een eigen assistentiehond: Jade. Jade had tijd en energie over en dus ging ze, nadat ik me geschoold had in Animal Assisted Interventions, een tijdje mee naar school als schoolhond, om een jaar later mijn praktijk Tails&Tools te verrijken als collega en co-coach.

Het onderwijs ligt alweer een tijdje achter me. Steeds opnieuw tegenkomen dat het onderwijs voor een aantal kinderen niet passend gemaakt kan worden, waar zij écht onder lijden, maakte dat ik na de coachopleiding bij BoelBewust mijn eigen praktijk ben gestart. Juist kinderen die om wat voor reden niet kunnen aanhaken bij de verwachting die er heerst, kunnen op mij rekenen. En niet op mij alleen: ik heb twee co-coaches. Fantastische collega’s, maar nét even anders dan gewone collega’s. Ik heb me verdiept in hun gedrag en wijze van leren door een aantal modules te volgen van de opleiding tot kynologisch instructeur. Want honden denken en leren anders dan mensen en ze gedragen zich ook anders. En anders is prima, maar ik wilde er wel veel over weten.

Op scholen geef ik individuele leerlingbegeleiding, weerbaarheidstraining Rots en Water en de training Ik Leer Leren, zodat leerlingen die vastgelopen zijn in hun leerproces weer verder kunnen. Ook de methode BrainBlocks wordt vaak ingezet, om psycho-educatie en inzicht te geven. ‘Waarom reageer ik op deze manier en een ander juist niet? ‘ En nog steeds ervaar ik honger naar verrijking, dus uitgeleerd ben ik nog lang niet!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Nieuwsbrief