Niet voor elke leerling is het makkelijk om een plek in te nemen in een klas. Om op te komen voor zichzelf. Om sociale contacten aan te gaan. Of om je te gedragen zoals de meeste kinderen zich gedragen.
Ik weet waar kinderen mee stoeien!
Uitdagingen als autisme, ad(h)d, ervaringen met rouw of doorgemaakt trauma kunnen van alles verstoren voor leerlingen: zich staande houden in een groep en zich veilig voelen is geen vanzelfsprekendheid meer. Daarnaast kan het moeilijk zijn om hun emoties te reguleren en om te gaan met veranderingen in hun omgeving. Dit kan ten koste gaan van het leerproces van de leerling. Het is belangrijk dat deze leerlingen passende ondersteuning krijgen, zodat ze zich veilig voelen, vaardigheden leren en zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Als gedragsspecialist kan ik deze leerlingen helpen. Autisme is mijn aandachtsgebied, maar ook de overige genoemde uitdagingen zijn me bekend.
Daarnaast ben ik leren leren-expert en heb een online training ‘Leer leren’ ontwikkeld voor leerlingen van de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Deze training wordt op scholen ook fysiek te aangeboden aan groepjes leerlingen.
De leerling krijgt tools aangeleerd om aan zichzelf te werken en stappen vooruit te zetten en de docent krijgt tools aangereikt over de wijze waarop de leerling het best aangestuurd kan worden.
Bekijk de online Tails&Tools Training Leer leren of neem direct contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken!
ERVARINGEN VAN KLANTEN
Cecile ken ik als een leergierige, wijze en nuchtere vrouw. Ze slurpt informatie op, weet dit naar eigen ervaringen te vertalen en durft te reflecteren op zowel de mooie als de minder mooie kanten. Het is heerlijk werken met Cecile, zo’n gedreven persoon met een bak kennis en ervaringen.
Via een collega heb ik Cecile en haar honden leren kennen. Onze school is heel blij en zeer tevreden met deze aanwinst op o.a. autismegebied. Als coach begeleidt zij voor ons leerlingen die wat hulp nodig hebben op het gebied van gedrag en zelfreflectie, vooral in het contact binnen de schoolomgeving maar dat geldt natuurlijk ook voor daarbuiten. Haar verslaggeving is accuraat en zo goed te lezen dat het lijkt alsof je er zelf naast hebt gestaan. Je kan je daarbij helemaal inleven hoe het voor alle partijen aanvoelt (leerling als hond als coach). Ik beveel Cecile en haar honden van harte aan.
Als docent Duits heb ik goed en snel overleg met Cecile. Hierdoor blijf ik op de hoogte over de emotionele situatie van leerlingen, wat mij als mentor handvatten geeft voor de leerlingbegeleiding. We maken duidelijke afspraken wie waarmee aan de slag gaat en wisselen informatie over de stand van zaken rondom leerlingen uit. Cecile heeft intensief contact met de leerlingen waardoor zij mij meer inzicht in het welbevinden van de leerling kan geven.
Het contact van school met Cecile is heel prettig, omdat de lijnen kort zijn en omdat leerlingen de kans hebben om buiten de context van school te reflecteren en leren relativeren; Cecile gaf ook gerichte studietips.
In de zomer van 2018 bleek onze dochter emotioneel flink overbelast met lichamelijke uitvalklachten en is onder behandeling geweest van psychologen. Zij werd “niet happy” van de gesprekken met die psychologen en zag er ook niet zoveel heil in. Wel wilde zij graag door een coach begeleid worden. Cecile en Jade kwamen toen op ons pad. Cecile heeft tezamen met Jade onze dochter tools aangeboden, waaronder een rots-water training, om haar steviger in haar schoenen te krijgen. Daar plukt zij nog steeds de vruchten van. Wij ervaren dat zij emotioneel sterker en stabieler is geworden en dat zij weer “haar mannetje kan staan”. Daar zijn wij erg blij mee. Ook wij ouders weten nu beter hoe wij haar het beste kunnen begeleiden. Mocht zij weer een terugval krijgen, dan weten wij Cecile en Jade uiteraard weer te vinden. Een review van zeer tevreden ouders!
Onze zoon heeft autisme in combinatie met (hoog)begaafdheid, een lastige combinatie. Na een goed doorlopen lagere schoolperiode was de overgang naar de middelbare school een te grote overgang voor onze zoon. Hij raakte op steeds verder overprikkeld en depressief tot hij uiteindelijk thuis kwam te zitten. We hebben de afgelopen jaren vele hulpverleners langs zien komen met wisselend effect. Sinds januari hebben we een hond, enerzijds omdat onze dochter dat graag wilde anderzijds omdat we hoopten op een positief effect op onze zoon. Samen met de komst van de hond is ook de begeleiding door Cecile begonnen. Deze keuze heeft voor onze zoon zeer positief gewerkt. Hij komt nu veel vaker buiten en is veel met de hond bezig. We merkten al bij de eerste sessie dat de begeleiding door Cecile erg verfrissend werkte. Er was gelijk een match met Cecile en onze hond werkte als katalysator waardoor ze snel “dichtbij” hem kon komen in gesprekken. We zien elke week meer vooruitgang bij onze zoon, de hond en hun onderlinge band. We hebben eindelijk een goed werkende combinatie van zorg waar Cecile een belangrijke rol in heeft. De begeleiding door Cecile ervaren wij als heel prettig mede door het positieve contact dat we met haar hebben.
Ik was specifiek op zoek naar een coach/ therapeut die ook met dieren werkt. Omdat mijn zoon niet met “mensen” wilde praten, maar de mensen wel erbij accepteerde als die als ‘package’ bij dieren zou horen. Na een zoektocht kwamen wij uit bij Cecile van Tails&Tools. Wat een warme en lieve vrouw! Mijn zoon voelde zich al snel op zijn gemak bij Jade, de labradoodle, en Cecile die hem coachen. Veel naar buiten, praten en leuke oefeningen met Jade helpen mijn zoon om zijn zelfvertrouwen, weerbaarheid en motivatie te vergroten. Wij zijn zeer tevreden. En ook ik knuffel graag even met Jade en Rousse, als ik mijn zoon ophaal. Een warm bad, dat hebben we bij Tails&Tools gevonden.
Ik heb mijn tijd bij Tails & Tools goed beleefd. Na de lagere school kreeg ik het advies vmbo kader/ tl. Na twee maanden kwamen wij erachter dat ik niet op de juiste plek zat. Dat was eigenlijk al uit de eindtoets gekomen, maar in mijn geval was het advies verschillend. Met mijn ouders had ik het erover of ik dat moment zou wisselen of aan het einde van het schooljaar zou wisselen. Ik vond het moeilijk om hierover een beslissing over te nemen. Mijn moeder hoorde van Tails & Tools en vroeg of Cecile hierin wat kon betekenen. Cecile en ik hebben samen de voors en tegens bekeken van de scholen die wij in gedachten hadden. Dit deden we tijdens het wandelen met Jade, maar ook aan de keukentafel bij Cecile. Cecile liet mij praten en door vragen te stellen hebben we toch uiteindelijk de goede keuze gemaakt. Het was fijn om er met een buitenstaander erover te praten en ik had een heel fijn gevoel bij Cecile. Nu na 3 jaar verder kan ik zeggen dat ik de juiste beslissing heb genomen en op een goede plek zit. Het was fijn dat Cecile en Jade mij daarin hebben geholpen. En ik weet dat ik altijd op haar kan terugvallen.
Sinds drie jaar is Cecile een grote aanwinst in ons zorgteam. Een gymnasium, toch allemaal heel intelligente leerlingen?! Dat klopt, maar sommige slimme leerlingen met een vorm van autisme hebben het moeilijk. Ze overzien het werk niet, hebben problemen met plannen, met automatiseren en ook de omgang met medeleerlingen en docenten is moeilijk voor hen. Dan dreigt uitval. Voor die kinderen schakelen wij de hulp van Cecile in.
Bij Cecile is de drempel laag. Al spelend met de lieve hond kunnen ze veel gemakkelijker communiceren met deze enorm betrokken coach. Cecile doet met hen psycho educatie, sociale vaardigheidstraining, ze werkt aan planning en organisatie. Nu in Corona tijd gaat ze ook met hen wandelen, wat praat dat gemakkelijk! Cecile geeft adviezen aan mij, maar ook aan mentoren en docenten en zelfs aan ouders. Voor elk kind maakt ze een plan. In deze tijd van Passend Onderwijs is Cecile voor ons een onmisbare schakel!
In één woord te omschrijven: Top coach; dit betekent Cecile voor ons, voor onze zoon Thomas en voor Thomas zijn begeleidingshond Lana. Met de komst van Cecile is het mogelijk om Lana op te leiden tot autismebegeleidingshond, waardoor Thomas met behulp van Lana weer geniet van het leven. Geweldig om te zien hoe Cecile omgaat met Thomas en Lana. Met geduld, passie en begrip zien wij haar werken en Thomas groeien. Cecile heeft niet alleen oog voor Thomas en Lana, maar heeft altijd even een luisterend oor en bemoedigend woord voor ons als ouders en ook zijn zussen, Manon en Lynn krijgen een moment van aandacht. Cecile, wij zijn erg blij met je!
Onze zoon zat niet lekker in zijn vel, ontwikkelde niet en had weinig tot geen behoefte aan de buitenwereld. Ging niet meer naar school vanwege enorme overvraging en erge angsten. We hadden inmiddels alles al geprobeerd om hem weer op de rit te krijgen (medicatie, behandeling e.d.), zonder het gewenste resultaat. Drie jaar geleden kregen we onze pup en sindsdien ook begeleiding van Cecile. Langzaamaan zagen we onze zoon weer opkrabbelen en is hij weer vrolijk, maakt grapjes, angsten zijn afgenomen en hij komt weer toe aan ontwikkelen. Ook kan hij inmiddels al op groep 3 niveau lezen, dit terwijl dat voorheen echt onmogelijk leek. Een hulphond en begeleiding van Cecile is de beste keus die we hebben kunnen maken!
Meedenkend, vertrouwen, begrip, respectvol; dit is wat wij ervaren met Cecile van Tails&Tools. Cecile is zorgverlener van onze dochter met ASS en we hebben het niet beter kunnen treffen. We hebben al vele hulpverleners gehad, maar mijn dochter heeft niet snel een klik met iemand. Met Cecile was deze klik er direct. Niet alleen kijken naar wat goed is voor onze dochter, maar ook kijkend naar de rest van het gezin. We voelen ons als gezin geholpen, omdat Cecile bekijkt op welke vlakken ze ons kan ontlasten.
Onze hond voor onze dochter is opgeleid door Cecile en Stichting TeamDogs. Onze dochter gaat nu weer graag naar buiten en kijkt elke week uit naar haar uitstapje met Cecile. Wij zijn erg blij met Tails&Tools en Stichting TeamDogs en zien dan ook echt vooruitgang bij onze dochter.