Al heel wat jaren wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar leren. Strategieën die wél werken en in kaart brengen wat níet of minder werkt. Kijk maar naar dit rijtje:
Het leerrendement volgens de volgende strategieën:
Lezen 10%
Luisteren 20%
Uitleg volgen en filmpjes kijken 30%
Praten over lesstof 50%
Schrijven/tekenen over de lesstof 70%
Stof verwerken in een actieve leermethode 75%
Uitleggen aan iemand anders 90%
Samenvatten staat hier niet eens bij, omdat samenvatten vaak overschrijven van de tekst uit het boek is, waardoor een samenvatting meer pagina’s gaat tellen dan de te bestuderen stof. Dát werkt niet echt motiverend.
Wil je (je kind) toch graag samenvatten, dan kan dat op de ‘Samenvatten 2.0’ manier:
Maak een schema op de volgende manier:
Feit/gebeurtenis | Uitleg in eigen woorden | Voorbeeld |
Op deze manier ben je actief bezig met de stof, leg je dát wat je moet kennen in eigen woorden uit en kom je los van ‘kopiëren uit het boek’. Dat levert meteen een stuk meer leerrendement op! (En meer kennis en dus meer rust op weg naar de toets en hogere cijfers…) Wie wil dat nou niet?