Leerrendement

Al heel wat jaren wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar leren. Strategieën die wél werken en in kaart brengen wat níet of minder werkt. Kijk maar naar dit rijtje:

Het leerrendement volgens de volgende strategieën:

Lezen                                                                           10%

Luisteren                                                                     20%

Uitleg volgen en filmpjes kijken                              30%

Praten over lesstof                                                    50%

Schrijven/tekenen over de lesstof                          70%

Stof verwerken in een actieve leermethode         75%

Uitleggen aan iemand anders                                90%

Samenvatten staat hier niet eens bij, omdat samenvatten vaak overschrijven van de tekst uit het boek is, waardoor een samenvatting meer pagina’s gaat tellen dan de te bestuderen stof. Dát werkt niet echt motiverend.

Wil je (je kind) toch graag samenvatten, dan kan dat op de ‘Samenvatten 2.0’ manier:

Maak een schema op de volgende manier:

Feit/gebeurtenis Uitleg in eigen woorden Voorbeeld
     

 

Op deze manier ben je actief bezig met de stof, leg je dát wat je moet kennen in eigen woorden uit en kom je los van ‘kopiëren uit het boek’. Dat levert meteen een stuk meer leerrendement op! (En meer kennis en dus meer rust op weg naar de toets en hogere cijfers…) Wie wil dat nou niet?

Meer blogberichten